Här är insikterna från årets trendrapporter

I decemberutgåvan av vår omvärldskoll kallade vi 2022 för "utmaningen och möjligheternas år". När vi nu har plöjt igenom en rad trendrapporter för det nya året ser vi att inte alla fyllda av stundens allvar, även om de stora makrotrenderna påverkas av planetens utmaningar. 

Här sammanfattar vi insikter från trendrapporter. I slutet bjuder vi på en länk till vårt tidigare livesända AGFO trendkoll.

Umami, nostalgi och upcycling

Den amerikanska detaljhandelsjätten Kroger har identifierat tio trender. Många av dem utgår från att amerikaner under pandemin har börjat laga mer mat hemma. I år menar Kroger att vi kommer att handla mer hyper-lokalt, söka tryggheten i gamla recept från barndomen och härma finkrogens instagramsnygga uppläggningar. Mer vegetabiliska och upcyclade ingredienser lyfts också. 2022 års smak enligt Kroger? Umami. Läs mer här ➔

2022 års buzzword: Metaverse

Enligt insiktkonsultbyrån EY kommer matföretagen 2022 att behöva börja förhålla sig till “the metaverse”, alltså en digital parallell verklighet (även utsett till årets buzzword). Samtidigt har vi ett ökat fokus på hållbarhet – för att rädda den verkliga verkligheten. Matföretagens försörjningskedja behöver öka transparensen, och mer vegetabilier inblandat i köttprodukter är två fokusområden som EY lyfter i sin rapport. Läs mer här ➔

Reduktarianer och jordhälsa

När amerikanska matvarukedjan Whole Foods spanar in det nya året ser de ett ökat fokus på alkoholfri sprit, hibiskus, solrosfrön och nyttig läsk (“functional fizz”). Dessutom tror de på en ny kategori flexitarianer, så kallade “reduktarianer”. De äter mindre kött, och de gånger de äter kött väljer de att äta dyrt och lyxigt. Ett större fokus på jordhälsa, perenna grödor och ultra-urban-farming är också att vänta enligt Whole Foods. Läs mer här ➔

Ta vegetariskt till nästa nivå

Maten post-covid är enligt Orkla “street food”, med ett ökat fokus på hälsa. Under 2022 blir det vegetariska köket mer avancerat, hållbarhet är i centrum och allt fler pratar om regenerativt jordbruk. “Adaptogener, fermenterad mat och dryck, och välgörande svamp är några av de saker som spås bli snackisar under 2022 om vi frågar Orkla. Läs mer här ➔

Afternoon tea nya happy hour

Pinterest har analyserat sina flera hundra miljoner användares sökningar och luskat ut vad som är på gång. Ska vi tro Pinterest är 2022 året då vi rotar fram våra mor- och farföräldrars recept, slutar med simpla cupcakes till förmån för avancerade tårtor. Istället för happy hour på krogen bjuder vi hem våra kollegor på te. Läs mer här ➔

Nya restaurangtrender och ökad fertilitet

Svenska Food & Friends ser många förändringar av restaurangbranschen post-covid: aktivitetsinriktat, selfievänligt, gör-det-själv-restauranger (där gästerna beställer och hämtar mat) och fler virtuella spökkök. Fortsatt fokus på hållbarhet – mindre plastförpackningar, kampanjer mot svinn och återanvändningsbara kaffemuggar – och mat som gör dig både frisk och mer fertil. Läs mer här ➔

Robotar kockens bästa vän

Mat-, restaurang- och hotellkonsulterna Baum+Whiteman hävdar i sin matiga trendrapport att 2022 blir matrobotens år. Personalbrist kompenseras med mer automatisering i restaurangköken. Rapporten avhandlar också växtbaserad kyckling, chili-crunch, alkoholfritt, koreansk snabbmat och förutspår tuff konkurrens mellan snabbväxande spökköksföretag. Läs mer här ➔

Generation Z tar plats

Enligt amerikanska matsajten Food Dive börjar generation Z (födda mellan 1997-2012) bli en konsumentgrupp att räkna med. De bidrar till ett större fokus på hållbar mat och växtbaserat. De växtbaserade proteinalternativen blir mer sofistikerade under året, exempelvis härma hela köttbitar, och vi kommer att se matföretagen addera mer funktionella hälsofrämjande ingredienser i sina produkter. Läs mer här ➔

Äggets år

Technomic är ett konsultbolag som fokuserar på restaurang- och cafésektorn. I sin globala trendrapport utser de ägg till årets restaurangråvara. Bland växtbaserade proteinalternativ kommer också vego-ägget slå igenom. Dessutom gör äta-frukost-på-café comeback och efterrätter går i nyttig riktning. Räkna med att dessa maträtter blir snackisar: mutabal, pao de queijo, tlayudas och avokadokaffe. Technomic sticker ut genom att våga påstå att hajpen kring spökkök är över. När de riktiga restaurangerna kommer igång igen minskar expansionen. Läs mer här ➔

Slutligen rekommenderar jag er att kolla in AGFO:s trendkoll där Hulda Wirsén, Johan Åkesson och Anna Norell Spanne bjöd på sina spaningar för 2022. Se den halvtimmeslånga trendkollen här ➔

Anders Engström
Innehållsansvarig, AGFO
anders.engstrom@agfo.se

Föregående
Föregående

Spaning: Investera inom gränserna

Nästa
Nästa

2022 – Utmaningarna och möjligheternas år