”Amazon inte ett hot – än”

Det är många branscher som oroar sig inför Amazons intåg i Sverige, men den amerikanska postorderjätten har än så länge inga planer på att börja jobba med mat. Innebär det att livsmedelsbranschen lugnt kan luta sig tillbaka? Nej, tvärtom.

Det har pratats om det i flera år, men nu är det ett faktum, Amazon kommer till Sverige och väntas rulla igång sin verksamhet under året. Elektronik, husgeråd, böcker, kontorsmaterial, datorer, sportartiklar och produkter till sällskapsdjur är några av de kategorier som Amazon listar på sin sida för svenska leverantörer. Däremot saknas livsmedel.– Jag tror inte att Amazon är ett hot vare sig på kort eller medellång sikt när det gäller livsmedel. Mat är en så komplex kategori att få till på nätet så man kommer att satsa på alla andra kategorier innan man ger sig i kast med maten, säger Jonas Arnberg, vd på HUI, Handelns Utredningsinstitut.Mat är det enda område där Amazon har misslyckatsTillsammans med Handelsrådet har HUI skrivit rapporten "Vad händer när Amazon kommer?". Rapporten kom för några år sedan, men slutsatserna gäller fortfarande.Möbler och till viss del även mode är varugrupper där man bedömer att Amazon får svårt att bli riktigt stora. Men den största utmaningen är alltså maten.– Mat är det enda område där Amazon har misslyckats i USA. Men vad vet vi om framtiden, då kan naturligtvis allt hända, säger Jonas Arnberg.

Det enda område där Amazon har misslyckats

I USA har Amazon också satsat på fysiska matbutiker och köpte för några år sedan premiumkedjan Whole Foods Market som har ett stort utbud av ekologiskt och närodlat. Amazon har också etablerat en kedja med helautomatiska butiker, Amazon Go. Nyligen öppnades den första Go-butiken även i London, men i USA har inte expansionen gått så snabbt som förväntat. Amazon har pratat om 3 000 butiker, hittills handlar det om ett 20-tal butiker i hela USA.– Konsumenterna har ett lite annat förhållningssätt till mat än till många andra varor och kräver därför en större transparens och närhet till konsumenterna. Jag tror också att det är därför som e-handeln har en lägre andel inom livsmedel, jämfört med andra kategorier, inte bara i Sverige utan i världen. Samtidigt har ju hela e-handeln fått en skjuts av pandemin och en duktig aktör kan skynda på det ytterligare, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Kräver därför en större transparens och närhet till konsumenterna

Branschorganisationen Livsmedelsföretagen hoppas dock på att Amazon ska förändra spelplanen på livsmedelsmarknaden rejält.– Vi har ett oligopol idag där Ica, Coop och Axfood har nästan 90 procent av marknaden och helt kan diktera villkoren. Amazon kan innebära en alternativ rutt. Sedan har jag såklart hört en del negativt om Amazon, att företaget inte behandlar sina leverantörer bra och så vidare. Men oschyssta metoder där handlare utnyttjar sin storlek ser vi redan i dag, så jag hoppas snarare att detta kan förändra maktdynamiken i livsmedelskedjan på ett positivt sätt, säger Rasmus Bäckström, expert på handelsfrågor hos Livsmedelsföretagen.

Ser du någon risk med att marknaden förvandlas från oligopol till monopol?

– Vi har redan idag – med Icas makt – de problem som medföljer när en aktör är väldigt dominant på en marknad, och jag ser inte att Amazon tar över den positionen. Tvärtom ser jag det som positivt med konkurrens. Vi har en bristande konkurrens i dag inom dagligvaruhandeln och det är inte gynnsamt, varken för producenter eller konsumenter.

Vi har ett oligopol idag

Även om Amazon inte, till att börja med, kliver in på matens område, så kommer företaget påverka dagligvaruhandeln kraftigt genom att konkurrera om försäljningen av det övriga sortimentet som finns i butikerna. Det är en utveckling som redan pågår där butikskedjor som Rusta, Dollar Store och ÖB med tar över de delar av sortimentet som inte är livsmedel inom dagligvaruhandeln.I takt med att dagligvaruhandeln tappar försäljningen av bulkvaror och högmarginalprodukter och samtidigt inte tjänar några pengar på sin e-handel, kommer tillvaron att bli betydligt tuffare. Då kommer man pressa sina leverantörer ännu mera, säger Jonas Arnberg på HUI.

Hoppas livsmedelsföretagen förgäves på Amazon?

– Ja, det tror jag. Om man inte tycker att man får tillräckligt mycket yta i hyllorna hos Ica, så är det inget mot hur litet utrymme man kommer få hos Amazon. Då kan nog livsmedelsföretagen drömma om tiden när man sålde mjölk till Ica.Han tycker att livsmedelsföretagen är alldeles för bekväma när de låter handeln sälja deras varor. I stället borde branschen jobba mer med att sälja direkt till konsument.– Längst in i Willys kyl kan du inte ta så mycket betalt för mjölken, men i en annan miljö, med en annan förpackning och så vidare, kan du nästan ta hur mycket som helst betalt. Men livsmedelsföretagen har en dålig förståelse för vad konsumenten vill ha och tycker att det är bekvämt att skicka all mjölk till ett och samma ställe.Skribent: Ann-Helen Meyer von Bremen

💚  Vill du hålla koll på framtidens matsystem och dess möjligheter? Då kommer du att gilla vårt nyhetsbrev AGFO Weekly, signa upp här

LÄS ÄVEN

Ökad e-handel kan bli matsvinnsfälla

Spaning: Techjättar kopplar greppet om maten

Rapport: Så påverkas framtidens matsystem av covid-19

Rapporterna du vill läsa

 

Insikter från våra populära AGFO Talks

Din genväg till framtidens matsystem

Matsystemet omvandlas i snabb takt. Därför har vi satt ihop temaartiklar som ger dig full koll.

Föregående
Föregående

Så ska lantbrukets klimatpåverkan räknas ut – forskarna oense

Nästa
Nästa

AGFO Talk: Fossilfria förpackningar