Mossagården: “Ekologiskt jordbruk, gårdsbutik och leverans av ekologiska grönsaker”

Under 2023 ska Mossagården utveckla en ny organisation samt arbeta fram fem nya verksamhetsområden. Två av de nya verksamhetsområdena bygger på platsupplevelser vilket VD Ebba-Maria Olsson brinner extra mycket för. Det ena är måltidsupplevelsen på gården och det andra är events, kultur och utbildning.

AGFO tog ett möte med Ebba-Maria Olson, VD på Mossagården som har 15 års resa med hampa och 25 år med frukt- och grönsakslådor. Det är bråda dagar för Ebba-Maria som måste jobba ikapp för att “hinna med” att vara med på BIOFACH 14-17 februari. En mässa hon varit på många gånger under åren, men nu som utställare.

Hej Ebba-Maria! För dem som inte känner till Mossagården, vilka är ni?

– Mossagården Eko AB består av ekologiskt jordbruk, gårdsbutik och det största verksamhetsområdet är möjligheten att beställa grönsak- och fruktlådor via nätet, ett koncept som vi introducerade på den svenska marknaden redan 1998. Sortimentet, liksom kundkretsen, har stadigt ökat och tanken med en ny och förenklad näthandel är att ännu fler kunder ska hitta hit. Kopplat till gården finns också den ideella föreningen ekobonden.se, stiftelsen Mossagårdens natur- och hampastiftelse och ett eventbolag som årligen arrangerar musik- och upplevelsefestivalen Mossagårdsfestivalen.

Berätta lite kort om Mossagårdens historia!

– Mossagårdens anor går tillbaka till år 1811, då den tillhörde en av många gårdar som blev utflyttade från samhället Veberöd i samband med den stora jordreformen. Mossagården började redan att 1985 brukas ekologiskt av mina föräldrar MariAnne och Bengt Olson. Här har fälten rymt en rad olika grönsaker och rotfrukter, bland annat potatis, morot, rotselleri, palsternacka, rödbetor, gurka, rädisor, havre och frilandsgurka.

Hur ser din roll ut och din familjs olika roller?

– Jag är VD och jag äger bolaget tillsammans med min f.d. sambo Christer Ohlsson. Min mamma MariAnne, som fyllt 80 år, är fortfarande ute och levererar grönsakslådor och pappa Bengt kör traktor ibland trots att de inte bor gårdsnära längre.

Utmaningar och möjligheter med familjeföretag?

– Visst är det svårt att skilja på fritid och arbete. Jag är van att jobba mycket och gör det gärna. Samtidigt har jag en son på sex år och vill ha kvalitetstid med honom. Han får vara med en del på jobbet, men det finns värre saker för barn än att springa omkring på en gård, tänker jag.

Vilken är Mossagården vision?

– Vi vill undersöka hur vi kan accelerera processen med att få igång ett ekologiskt hampacentrum på Mossagården i Veberöd samt kickstarta den stora hampafabriken för innovation och forskning; en framtidssäkrad, tidsanpassad och smart fabrik. Vår vision och mission är att arbeta universitetsnära i samarbetstäta miljöer och arbeta för hampans frammarsch i samklang med Sveriges ekologiska bönder. Vi behöver arbeta med processutveckling, infrastruktur, maskinparksplanering och med flödesstrukturer.

– Inom planetens gränser har vi en biodiversitetsvision som är en för gift- och kemikaliebefrielsevision för lantbruket tills år 2040, det vill säga en vision om ett framtida odlingssystem som inte hotar liv och hälsa för människa och ekosystem och som gynnar proteinskiftets jordförbättrande grödor, ett faddersystem för samhällsbetande djur, cirkulär lokalproduktion ur beredskapsperspektiv och en engagerad gräsrotsrörelse.

Vad har ni på gång under 2023? 

– Oj, det är mycket! Vi utvecklar en ny organisation som gör att jag kan frigöras och jobba lite med andra saker. Jag vill jobba mer med debatt och på så vis vara med och påverka. Vi arbetar fram fem nya verksamhetsområden där två av dem bygger på platsupplevelser vilket jag brinner extra mycket för. Det ena är måltidsupplevelsen på gården, den själva sensoriska upplevelsen. Det andra är events, kultur och utbildning.

Vilka ser ni som de största utmaningarna i matsystemet närmsta tiden?

– Vi ser ett gäng utmaningar! Etablerandet av fler cirkulära lokala ekologiska system, proteinskiftets brist på ekologiskt urval/ ultraprocessade produkter med "främmande ämnen cocktail", bristande konsumentengagemang, detaljhandelns maktfaktorer, lantbrukets beroende av naturfrämmande gifter och kemikalier. För att nämna några.

 Och om vi vänder på det. Vilka möjligheter ser ni?

– Som tur är ser vi även ett gäng möjligheter. Reformation, stark gräsrotsrörelse, ekobonde-revolution. Sen får vi inte glömma dialog, samspel och kärlek. Och en extra dos kämpaglöd!

Finns det någon specifik insats som ni vill lyfta fram från er sida?

– Absolut! Tre saker jag är extra stolt över:

  1. Vår roll i att återetablera hampan som resurs och viktig råvara i vårt samhälle.

  2. Att vi var först i Sverige med att erbjuda frukt- och grönsakslådor per prenumeration.

  3. De årliga arrangemangen Ekorundan och Mossagårdsfestivalen.

Vilka vill du och övriga teamet på Mossagården helst nätverka med 2023?

  1. Det nyetablerade centrumet för hållbar näringslivsutveckling vid Lunds universitet

  2. Vinnova via "Ett nytt recept för matsystemet"

  3. Axfood-koncernen, Ellinor Puerto och Johan Neuman

  4. Producenter av ekologiskt hampalivsmedel

  5. Stat, region och kommun

  6. AGFO

Har du några tips till andra unga som vill kliva in och lyckas i ett familjeföretag inom matsystemet?

– Våga satsa och handla med hjärta, själ och passion.


Stort tack Ebba-Maria och lycka till som utställare på BIOFACH!


Kontakta gärna Ebba-Maria om du vill samarbeta eller bara veta mer om hampa eller Mossagården.


Föregående
Föregående

Ecobloom: “Vi hjälper odlare att fatta bättre beslut”

Nästa
Nästa

KRAV: “Ekologisk hållbarhetsmärkning som förenklar och vägleder konsumenter att göra hållbara val.”